Wraki Stalowej Rafy – część II – GHIANNIS D.

DANE JEDNOSTKI:

  • Rodzaj wraku: statek towarowy
  • Pochodzenie: Grecja
  • Rok konstrukcji : 1969
  • Tonaż: 2900 t
  • Data zatonięcia: 19.04.1983
  • Powód zatonięcia: zderzenie z rafą
  • Położenie: północna strona Stalowej Rafy
  • Minimalna głębokość: 10 metrów
  • Maksymalna głębokość: 27 metrów

 

HISTORIA:

Nietrudno jest odgadnąć powód zatonięcia Carnatica – w tamtych czasach wydajność systemów napędowych i oprzyrządowanie statku mogły nieco odbiegać od XX-wiecznych maszyn. Ale jak to się stało, że Ghannis D. – nowoczesny statek towarowy – zatonął tuż obok tej starej brytyjskiej jednostki? Zdziwienie staje się jeszcze większe, kiedy dowiadujemy się, że kilka innych nowoczesnych towarowców leży zaraz obok tych dwóch. Nie jest więc zaskoczeniem, że zaczęło mówić się o klątwie rafy Abu Nuhas.

Historia zatonięcia statku jest podobna do historii Carnatica – błędy nawigacyjne doprowadziły do zderzenia jednostki z rafą. Statek przez 6 tygodni dryfował jeszcze po powierzchni, aż w końcu, miotany przez morskie fale,  rozłamał się na dwie części i zatonął.

 

NURKOWANIE NA WRAKU:

Pomimo iż Ghianni D. zatonął stosunkowo niedawno, wrak stał się bardzo interesujący i zaskakująco fotogeniczny. To prawdziwy raj dla pasjonatów fotografii podwodnej. Nurkowanie w tym miejscu nie może odbyć się w dowolnym czasie, z uwagi na silne prądy występujące w tym miejscu podczas gdy woda w cieśninie Gobal staje się niespokojna. Jednak kiedy warunki sprzyjają, jest to łatwa i przyjemna miejscówka, nawet dla nowicjuszy.